Polskie MŚP fundamentem krajowego cyberbezpieczeństwa
- Katarzyna Celińska

- 20 paź
- 2 minut(y) czytania
Najnowszy raport „Mapa MŚP sektora cyberbezpieczeństwa w Polsce: diagnoza, potrzeby, rekomendacje” to najbardziej kompleksowe opracowanie dotyczące polskiego rynku cyber.
Wnioski
81% firm w branży to mikro i małe przedsiębiorstwa, a jedynie 19% to firmy średnie.
Ponad 90% to firmy z całkowicie polskim kapitałem.
Główne obszary działalności to: testy penetracyjne, audyty, SOC, szkolenia, bezpieczeństwo sieci, IAM, doradztwo i ochrona urządzeń końcowych.
Największe bariery rozwoju: brak dostępu do finansowania, złożone procedury formalne, brak specjalistów oraz wysokie koszty certyfikacji.
77% firm nigdy nie korzystało z publicznego wsparcia finansowego, a 87% nie ubiegało się o fundusze na ekspansję.
42% przedsiębiorstw planuje rozwój poprzez automatyzację, usługi SaaS i wejście na rynki zagraniczne.
Regulacje są postrzegane jednocześnie jako wyzwanie i szansa – zwiększają popyt na usługi, ale też wymagają kosztownej zgodności.

Foto: https://pl.freepik.com/
Rekomendacje
Uproszczenie dostępu do finansowania dla MŚP.
Wsparcie procesu certyfikacji i zgodności regulacyjnej.
Wzmocnienie obszarów, jak sprzedaż, marketing, ekspansja międzynarodowa.
Utworzenia funduszu ekspansji zagranicznej.
Budowy inkubatorów, akceleratorów i cyber-sandboxów dla testowania nowych technologii.
Zachęt podatkowych dla inwestorów i funduszy VC.
Działań na rzecz deregulacji.
Promocji polskiego cyberbezpieczeństwa.
Jako firma z branży cyberbezpieczeństwa i członek Klastra CyberMadeInPoland w pełni potwierdzamy część wyzwań i zjawisk opisanych w raporcie. Branża cyber w Polsce stoi na barkach MŚP, które swoją wiedzą, elastycznością i zaangażowaniem napędzają cały ekosystem. To właśnie ludzie – ich kompetencje, kreatywność i pasja – są największym kapitałem i „klejnotem koronnym” polskiego cyber. Jednak największą barierą rozwoju pozostaje brak łatwego dostępu do finansowania i kapitału inwestycyjnego. W wielu przypadkach to nie brak pomysłu czy technologii, a brak środków i przewidywalnych warunków rozwoju blokuje dalszy wzrost. Drugą, nie mniej istotną barierą, jest brak myślenia globalnego, strategii ekspansji i profesjonalnego marketingu technologicznego. W porównaniu z firmami z USA polskie podmioty często świetnie wypadają technologicznie, ale potrzebują wsparcia w komercjalizacji i skalowaniu działalności. I wreszcie – to, co naszym zdaniem jest absolutnie kluczowe – to stabilność i przewidywalność otoczenia prawno-gospodarczego. Jeśli Polska chce budować silny sektor innowacji, w tym cyberbezpieczeństwa, powinna skupić się nie na programach dotacyjnych, ale przede wszystkim na deregulacji i stabilnym prawie. To właśnie prosty, przejrzysty i równy dla wszystkich system gospodarczy, bez faworyzowania firm zagranicznych, może stworzyć warunki do rozwoju silnych polskich firm cyberbezpieczeństwa, konkurencyjnych globalnie.
Autor: Sebastian Burgemejster





Komentarze